Derfor skal du huske backup i virksomheden

Har du nogensinde overvejet, hvad der ville ske, hvis din virksomhed mistede alle de filer, den har liggende? Backup er et område, som bliver mere og mere italesat, fordi det kan have store konsekvenser, hvis vigtig data går tabt. Denne blog vil give dig et indblik i, hvorfor det er vigtigt at tage sine forholdsregler på området.

Backup er efterhånden blevet et udtryk, som bruges i langt de fleste virksomheder. Det skyldes selvfølgelig frygten for at miste værdifulde oplysninger, fordi man ikke har husket at sikkerhedskopiere de ting, som kan have en betydning. Det gælder alt fra data om kundegrupper til analyser om virksomhedens tidligere indsatser.

Derfor skal du tage backups

De fleste virksomheder som arbejder med flere computere, har en form for netværk, så deres enheder arbejder sammen. I den forbindelse er det en god idé at have en server, som kan gemme på alle de vigtige oplysninger. Det vil kunne fungere som en backup, hvis der skulle ske noget med de primære computere, hvor der arbejdes hver dag.

En sådan form for server ligger også online, hvor man kan give adgang til de relevante personer. Det er ligeledes muligt at give forskellige typer af adgange, så hver medarbejder kun har adgang til de områder, de arbejder indenfor.

Den primære årsag til at tage backups er selvfølgelig, at man ikke vil risikere at miste værdifulde oplysninger. Det kan både være data, som man bruger på nuværende tidspunkt, men i lige så høj grad, hvis det er noget, man kan få brug for senere. En server giver mulighed for at gemme filer, som man senere kan trække ud, hvis man har mistet dem et andet sted.

Gør det regelmæssigt

Det er altid en fornuftig idé at sikkerhedskopiere regelmæssigt, så man aldrig risikerer at miste store mængder af data. Man laver typisk en backup i slutningen af et stykke arbejde, men det er også fornuftigt at gøre det løbende, så man hurtigt kan starte, hvor man slap. Nogle computere kan også indstilles til at lave automatiske backups, så man ikke selv skal huske på det.

Der er flere ting, man skal overveje, når man vælger sin backupløsning. For det første skal man kigge på, hvor langt tilbage backuppen skal gå, og hvor store filer der er tale om. Derudover er det også vigtigt at overveje, hvor lang en nedetid man kan leve med i virksomheden. Disse spørgsmål spiller selvfølgelig også ind, når du skal kigge på prisen, for der er stor forskel på, hvor dyr din backupløsning bliver.

Match din virksomheds behov

Det er altid vigtigt at kigge på din virksomheds behov, når du vælger din backupløsning. Mange store virksomheder ønsker at være dækket fuldt ind, når der er nedbrud, og derfor vælger de en online backupløsning. Det betyder, at filerne gemmes på internettet, og man vil derfor ikke være udsat, hvis det er selve udstyret, som går i stykker. Det er også en løsning, som efterhånden bruges af mange private, fordi det er nemt og sikkert at gemme de vigtige filer.

Ryd op i dine backups – hold system

Som med så mange andre ting i en virksomhed, vil det være relevant at kigge på, om der somme tider skal ryddes op i filerne. Selvom man har lavet mange backups, så vil mange af filerne på et tidspunkt blive overflødige, og her er det vigtigt at overveje, om man skal slette nogle permanent, så man får et bedre overblik, og man kun har relevante data liggende.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *