Forrygende fart på dansk handel på nettet i 2017

Den danske e-handel ligner noget nær et eventyr i år 2017. Kunderne strømmer til, og omsætningen går massivt fremad. I sig selv er det faktisk ikke en nyhed, at det går godt med e-handel her i Danmark. Faktisk har utrolig mange brancher de seneste seks år oplevet stor fremgang i deres e-salg. Nogle har endda oplevet så stor fremgang, at flere og flere butikker i 2017 blev lukket som fysiske butikker, der før var spredt rundt i Danmark. Det er de blevet til fordel for netbutikker og store lagre, hvor varerne interaktivt er blevet valgt til af kunderne og sendt direkte til deres hjem.

Flere brancher vil have e-handel

En af de store grunde til, at det i 2017 går så livligt for sig med den danske e-handel, er, at e-handlen som noget nyt er begyndt at sprede sig til flere brancher. Tidligere har danskerne typisk købt tøj og teknologiske varer via computeren derhjemme, men nu er endnu flere nye varer kommet i spil. Det kan være alt fra dagligvarer fra den lokale købmand til dæk til bil og cykel. På den måde sparer man en tidskrævende og ofte stressende tur for at nå butikkerne efter arbejde, før også butikken lukker ned.

Det ser ud som om, at danskerne er rigtig glade for at slippe for det scenarie og hellere vil sidde hjemme i stuerne og i ro og mag finde ud af, hvad der mangler af udstyr til bilen – for eksempel til den næste lange køretur til Tyskland eller næste skitur til foråret. Det kan blandt andet skyldes, at det giver danskerne mere tid til at være sammen med den nærmeste familie og pleje vigtige venskaber frem for at skulle sørge for praktiske gøremål.

E-handel giver en omsætning på flere milliarder

Det potentiale er brancherne i mere generel udstrækning blevet langt bedre til at spotte end tidligere år, og det er derfor, at e-handlen i 2017 er steget som en raket mod himmelen. Denne udvikling er ikke svær at spore, når man ser på, hvor mange millioner danskerne omsatte for via e-handel i hele 2017. I 2016 omsatte danskerne totalt for det svimlende beløb af 70 milliarder danske kroner for alle brancher.

I 2017 er det til steget til ikke mindre end 83,8 milliarder danske kroner. Det betyder, at der på blot et år har været en fremgang på 19 procent inden for den danske handel på internettet. Det er også en god nyhed for flere danske virksomheder, da mange kunder stadig ønsker at købe danske varer, der er produceret i Danmark, så det er nemmere at få en kommunikation i gang med producenten, hvis der nu skulle opstå problemer med varen.

Stigende interesse

Samtidig tyder intet på, at e-handlen herhjemme har i sinde at tage af – tværtimod viser danskerne stadig stigende interesse og tillid til at bruge handel på internettet. Det er til fordel for virksomheder, der er klar til at investere i kommerciel markedsføring på internettet og er robuste nok til en omstilling fra at levere direkte til kunden til nu at levere fra et lager og hjem til kunden.

Posted in: IT

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *